هدف از تبلیغات چیست؟ (بخش اول)

متاسفانه یکی از معضلات تبلیغات در بحث آسیب شناسی تبلیغات، این است که تبلیغات در کشور ما در اغلب موارد فاقد هدف و استراتژی مشخصی است.
وقتی از بسیاری از مدیران می پرسیم که هدفتان از این تبلیغ چیست؟
می گویند: خوب می خواهم فروشم افزایش پیدا کند!

البته این هدف بازاریابی است نه هدف تبلیغات !

هدف های تبلیغات باید به گونه ای تدوین شوند که در مراحل مختلف عمر محصول، در راستای هدف اصلی بازاریابی قرار گیرد. در ادامه مطلب اهداف تبلیغات با نمونه های کاربردی توضیح داده می شود. امیدست مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

می توان اهداف تبلیغات را به سه دسته:
-تبلیغات آگاهی دهنده (Informative)
-تبلیغات ترغیب کننده (Persuasive)
-تبلیغات یادآوری کننده (Reminding)
تقسیم نمود.

در ادامه این اهداف را بررسی می کنیم.

**تبلیغات آگاهی دهنده (Informative):

این نوع آگهی هنگامی که محصول جدیدی به بازار معرفی می شود و هدف، ایجاد تقاضای اولیه است بسیار مورد استفاده قرارمی گیرد.
برای مثال زمانی که برای اولین بار مایکروویو به بازار عرضه شد، سازندگان آن مجبور شدند برای مدتی مردم را از مزایا و طرز کارکرد آن آشنا کنند. معمولاً پیام به کار رفته در تبلیغات آگاهی دهنده بلند می باشد.

چون مجبوریم مخاطب را از کالا و ویژگی های آن آگاه کنیم بنابراین باید پیام تبلیغاتی بلند باشد تا توضیحات کاملی ارائه شود. بنابراین رسانه هایی نیز برای این کار مناسب ترند که مخاطب در آنها فرصت کافی برای دیدن و خواندن پیام را داشته باشد. مانند رسانه های چاپی و یا برخی از انواع تبلیغات محیطی مانند تبلیغ در اتوبوس، مترو و غیره.
از این نوع آگهی در موارد زیر استفاده می شود:
اطلاع رسانی درباره محصولی جدید،مثل: تبلیغات شیر سویا

-پیشنهاد استفاده های جدیدی از محصول،
مثال: استفاده از کیوی برای شیرینی پزی و ترشی، ژلاتین به عنوان تقویت کننده استخوان ها…
مطلع کردن بازار درباره تغییر در قیمت،مانند: تبلیغ حراجی محصول

-شرح چگونگی کاربرد محصول،
مثال: تبلیغ پودر کیک، تبلیغ در برنامه های آشپزی

-توصیف خدمات موجود،
مثال: تبلیغ بیمه، بانک ها

-تصحیح برداشت های غلط و رفع شایعات،
مثال: تبلیغات برای رفع عیب اتوموبیل و کاهش ترس دارندگان اتوموبیل

-ایجاد تصویری مثبت برای شرکت،
مثال: تبلیغات شرکتی به عنوان حامی تیم ملی، تبلیغ موسسه ای در حمایت از فعالیت های عام المنفعه و…

**آگهی ترغیب کننده (Persuasive):

این نوع آگهی زمانی که رقابت افزایش می یابد،
و هدف، ایجاد تقاضای انتخابی است مورد استفاده قرار می گیرد.
در بعضی ازکشورها برخی از آگهی های تطبیقی که ازطریق آن، یک مارک به طور مستقیم یا غیرمستقیم با یک یا چند مارک دیگر مقایسه می شود تبدیل شده است.
از این تبلیغات در موارد زیر استفاده می شود:

-سوق دادن سلیقه مشتری به محصولی با نام تجاری خاص،
مثال: عنوان یک نام تجاری خاص به نشانه پاکیزگی

-تشویق به خرید برند شرکت به جای برند رقیب،
مثال: تبلیغ ماشین لباسشویی ایرانی در مقایسه با ماشین لباسشویی خارجی

-تغییر دادن دیدگاه های مشتری درباره ویژگی های محصول؛
مثال: تبلیغ بانک خاص برای نشان دادن افزایش سرعت خدمات

-تشویق مشتریان و جلب توجه آنها به فریادهای شرکت؛ مثال: تبلیغات بانک های دولتی برای حساب های قرض الحسنه

-ترغیب مشتریان به خرید امروز به جای فردا،
مثال: تبلیغ هایی با پیام زود دیر می شه!

**تبلیغات یادآوری کننده (Reminding) :

این نوع آگهی زمانی که محصول در منحنی عمر خود در مرحله بلوغ قرار می گیرد،
و هدف این است که مصرف کنندگان راجع به آن محصول به طور مداوم فکرکنند مورد استفاده قرار می گیرد.

از این نوع تبلیغ در موارد زیر استفاده می شود:

-یادآوری این موضوع به مشتریان است که محصولی ممکن است در آینده نزدیک مورد نیاز باشد.
مثال: تبلیغات بیمه، تبلیغ کولر در اسفند ماه.

-یادآوری محل خرید محصول،
مثال: تبلیغ فروشگاه های زنجیره ای در تابلوهای سطح شهر.

-زنده نگه داشتن خاطره محصول در ذهن مشتری در زمان های خارج فصل،
مثال: تبلیغات بستنی در زمستان.

-همواره خاطره محصول را در ذهن مشتری زنده نگه داشتن،
مثال: تبلیغ کوکاکولا در سطح جهان، تبلیغات سونی در تمام ایام سال…

پس بنابراین، صاحب کالا و یا مدیر یک مرکز تولید و ارائه محصول، می تواند با توجه به موارد ذکر شده در بالا، تبلیغ محصول و یا برند تجاری خود را طبق اصول و فرهنگ اقلیمی و محیطی خود بنماید.

پست های مرتبط

2 نظر. جدید

سلام

ممنون از سایت شما

یک سوال داشتم به نظر شما تبلیغات کلیکی آسیبی به وب سایت وارد نمیکنه ؟ از لحاظ سئو مشکلی نداره این تبلیغات ؟ 

پاسخ

ممنون از اطلاعاتی خوبی که در مورد این سرویس قرار دادید

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *